Velkommen til MusTek 2018 – en konferanse som om praktisk bruk av teknologi i musikkundervisning. Gled deg til å lære bruk av verktøy, dele opplevelser med andre deltakere og å bli utfordret og veiledet på hva som er ditt neste skritt som lærer – uansett hva du kan fra før.
Øving: Dramaturgi
Lag en komposisjon med følgende intensitetsutvikling/dramaturgi.
Durata: Mellom 1 og 2 minutter.
Øving: Arketyper
I følge Bjørn Kruse (Den tenkende kunstner, 1995, s. 35) kan all musikk reduseres til en, eller en konstellasjon av arketypene prikker, streker og flater. Les videre
Øving: Lydredigering
Øving: Historien om Mister MacGrøss
Det er en mørk, svart natt. Regnet pisker mot vinduene og vinden hyler rundt hushjørnene. En ugle skriker i det fjerne. Plutselig høres lyden av torden. Les videre
Balanse
Å mikse musikk og å skape et lydbilde handler blant annet om å skape balanse innenfor følgende tre områder:
- stereobilde (panorering)
- frekvensområde
- lydnivå
Balanse i stereobildet handler om å plassere sporene eller lydkildene på den horisontale aksen i lydbildet, slik at lydbildet får en bredde og en balanse. For mye informasjon på en av sidene lydbildet skaper overvekt og ubalanse. Hvis du f.eks. legger sangsolist helt til venstre kan stereobildet bli skjevt og ubalansert.
Visualisering
En tilnærmingsmåte til designe et lydbildet er å se for seg miksen som et tredimensjonalt lydlandskap:
- Panorering (venstre – høyre) bestemmer plassering på den horisontale aksen
- Volum og klang for nær eller fjern plassering (avstand)
- Plassering på den vertikale aksen bestemmes av det enkelte instruments frekvens innhold. Lave frekvenser tenkes plassert nederst og høye frekvenser øverst i lydbildet.
Bildet ovenfor er hentet fra boka The Art Of Mixing – A Visual Guide to Recording, Engeneering and Production av David Gibson. En av mange interessant bøker om miksing.
Videoforelesning med Android
Mikrofon til smarttelefon
Med en ekstern mikrofon kan man gjøre lydopptak av topp kvalitet med en smarttelefon. I artikkelen Five great external microphones for iPhone and Android finner du tips om noen av mikrofonalternativene på markedet.
Kompresjon
Du kan like det eller ikke, men faktum er at dynamikken i innspilt eller medieformidlet musikk vanligvis er svært kontrollert. Med dynamikk mener vi her forskjellen mellom det sterkeste og svakeste lydnivået i musikken. Når et lydsignal er dynamisk er det variasjon i lydnivå. For å kontrollere eller endre dynamikken bruker vi en kompressor. Kompressoren er en slags automatisk volumkontroll som jevner ut dynamikken. Kanskje er ikke kompressoren like hørbar som andre effekter, men innen moderne musikkproduksjon er den utvilsomt svært viktig og er muligens den effekten som hyppigst brukes og som i størst grad preger et moderne lydbilde.