DIG10 Digital kompetanse for musikere, vår 2017

Her finner du undervisningsplan for emnet Dig10 Digital Kompetanse for musikere ved Norges musikkhøgskole, våren 2017.

Før første time
20. januar (1)
3. februar (2)
10. februar (3)
3. mars (4)
10. mars (5)
Veiledning Musikkproduksjon (6 & 7)
7. april (8)
28. april (9)
5. mai (10)
Veiledning Videoproduksjon, uke 48 (11)

——————–

Lærer: Håkon Kvidal, e-post: hakon.kvidal@nmh.no
Kan også kontaktes via facebook/messenger og emnets facebookgruppe

Sted: Musteklab (Rom 03025) i 2. hus 

Arbeidsmengde: 2,5 studiepoeng som tilsvarer omlag 63 arbeidstimer, fordelt på 22 undervisningstimer (17 klokketimer) og 46 timer egenarbeid.

Arbeidskrav: Fra studieplanen: «Studenten skal gjennomføre og få godkjent minst 80 % av de arbeidsoppgavene som blir gitt. Det gis normalt syv arbeidsoppgaver. Besvarelsene må leveres innen leveringsfristen for å bli godkjent.

Undervisningsplan

Før første time. 

Info om Musteklab (rom 03025)

Emnebeskrivelse i studieplanen

Slik viser du din timeplan fra TimeEdit på din smarttelefon 

I  time skal vi gjøre lydopptak og i den forbindelse har vi behov for at minst 4 personer spiller eller synger. Hvem?

Før første time:

  1. Se Introduksjon til mikrofoner (video ca 22 min.)
  2. Les «Vad är ljud?». Teksten finner du i litteraturmappa i faget på Its learning
  3. Bli medlem av emnets facebookgruppe
  4. Slik viser du din timeplan på TimeEdit på din smarttelefon
  5. Ta med smarttelefon på første time

For english reading students:
These two texts equals the video called «Introduksjon til mikrofoner» (Introduction to microphones):
Microphones – an introduction
Room acoustics and Reverb (only the first three pages, and skip the last paragraph of first page) 

This text replace «Vad är ljud»: Sound

20. januar (1)

Avlyst pga. sykdom

 

3. februar (2)

Kort repetisjon: Hva er lyd?
Plukk opp din smarttelefon, ditt nettbrett eller din datamaskin. Gå til www.kahoot.it.  

Før neste time:

  1. Klargjør din datamaskin. Se undersøkelse i venstre marg i faget på Its learning.
  2. Koble din datamaskin til NMHs trådløse nettverk «eduroam», slik som forklart her http://nmh.no/studenter/praktisk/it/tradlosnett
    Hvis du er uheldig og taster feil brukernavn eller passord i OS X, må du gå inn i ”Nøkkelringen” og fjerne oppføringen før du prøver på nytt, slik http://support.apple.com/kb/PH7293?viewlocale=no_NO
  3. Hvis du skal bruke programmet Ableton Live Intro: Installer slik som forklart her.
    Programmet må være klart til bruk på neste time. Hvis du får problemer må du kontakte lærern FØR timen. Det kan være lurt å installere det i god tid, gjerne noen dager før neste time.

Minner om muligheten for å jobbe med eget prosjekt.

NMH har nettverkslisenser på Sibelius og Finale, som gjør at du kan bruke programmene på din egen datamaskin når du er tilkoblet nettverket på NMH.

Oppgave 1: Lydopptak
Se oppgavemappa i venstre marg i faget på Its learning

Husk: Les om Akustikk. Artikkel ligger i litteraturmappa i faget på It learning.

Lydopptak med Zoom H4

Zoom H4 (og mye annet utstyr) kan lånes hos AV-avdelingen og bestilles her. 

For deg som vil vite mer om hørsel: Hva er greia med hørsel?  (podcast)

 

10. februar (3)

Introduksjon til lydredigering

OBS: Om videoen er kornete, klikk på «Vimeo» under videoen.

 Autorisere Ableton Live.

Oppgave 2: Lydredigering 
Oppgavemappa i venstre marg i faget på Its learning

3. mars  (4)

Location recording
Les notatet om location recording her 

Oppgave 3: Produksjonsplan og analyse
Oppgavemappa i venstre marg på Its learning

Oppgave 4: Logg og ferdig produkt
Oppgavemappa i venstre marg på Its learning

Stereo mikrofonteknikk og plassering av mikrofoner i rom

 

Lydopptak med eksternt lydkort

  • kilde/input, monitoring (Ablton Live)
  • latency
  • direct monitoring via lydkortet

NMHs opptakskofferter
Prøv opptaksutstyret med din datamaskin i god tid før dere skal gjøre opptak slik at du er sikker på at dette fungerer slik det skal i god tid før opptaket. Lån f.eks. opptakskofferten en gang i god tid før du skal gjøre opptaket. 

Info om hvordan du låner og bruker opptakskoffertene her

Hvor lagres lydopptakene på datamaskina?
Fil og mappestruktur i Ableton Live

Gjennomgang av besvarelser på oppgave 2 Lydredigering

Før neste time: Se video om tonekontroll 

 

10. mars (5)

Musikkproduksjonsprosjektet
Spørsmål og erfaringer så langt?

Romklang i Ableton Live

OBS: Om videoen er «kornete», klikk på «Vimeo» nedenfor videoen. 

Kompresjon
Klikk her for info om kompresjon.

Kompressor effekten heter Compressor i Ableton Live, og du bruker den på samme måte som Reverb, slik som forklart i videoen ovenfor.

Nedmiks i Ableton Live
For å dele musikken du lager i Ableton må du lage en nedmiks. Når du lager en nedmiks lager du en standard lydfil som kan spilles av på andre systemer enn Ableton. Tips: I Logic heter nedmiks for Bounce.  

Slik lager du en nedmiks i Ableton

  1. Merk området som skal mikses ned.
  2. File – Export Audio…
  3. Rendered track: Master
  4. Render Start og Render length
  5. File Type: Wav
  6. BitDepth: 24bit hvis opplasting til SoundCloud
  7. Dither: No (hvis innspillingen er gjort i 24bit og det er den med mindre du har gjort endringer)
  8. Normalize: Yes
  9. SoundCloud: Yes (hvis publisering på SoundCloud)

 

Slik publiserer du musikk på SoundCloud.com

Formater for lagring og distribusjon av digitalisert lyd

Tonekontroll i Ableton

  • Device: EQ Three
  • Tre bånd: Lo, Mid og Hi
  • Gain (volumkontroll) for hvert bånd
  • FreqLow som bestemmer skillet mellom Lo og Mid
  • FreqHi som bestemmer skillet mellom Mid og Hi

 

Harmans: How to listen
Øv på å mestre tonekontrollen og å kjenne igjen frekvensområder med Harmans How to LIsten. Et gratis hørelæreprogram for deg som vil mestre tonekontrollen.

For å laste ned fra siden som er lenket ovenfor må du muligens logge inn med Google brukernavn og passord. Om du ikke har det kan du laste ned Harmans How To Listen herfra for OS X og herfra for Windows.

Om OS X sier «Kan ikke åpne «Harman How To Listen…»  fordi den kommer fra en ukjent utvikler, hold ned Ctrl-tasten mens du klikker på installasjonsfila og velger Åpne, og velger Åpne nok en gang. 

Oppgave 5: Tonekontroll
Oppgavemappa i faget på Its learning

Oppgave 5a: Quiz. Leveringsfrist 16. mars kl 14
Oppgave 5b: Ta med ditt prosjekt på neste time slik at du og lærer kan gjennomgå sammen.

Før neste time 8. april. 

 

Veiledning Musikkproduksjon(6 & 7)

Kontakt hakon.kvidal@nmh.no innen fredag 24. mars og reserver et av følgende tidsrom for veiledning av innspilling/musikkproduksjon. Her gjelder «førstemann til mølla»:

29. mars
1130–1430 U1018: Sigrid, Martin Mellem & Kai (Opptakskoffert 6 med kulemikrofoner)
1230-1500 U1009: Lisbeth Anita Grimsø Olsen

30. mars
0900-1100 U1020 Astrid Garmo og Gusten
1130-1500 U1018: Bjørn Enoksen

 

31. mars
1300-1600 U1020: Julia Wiklund og Erling Skorpen (Opptakskoffert 6 med kulemikrofoner)

 

7. april  (8)

Live looping
Video: En forhenværende NMH student demonstrerer live looping
Wikipedia: Live looping

 

Remote i Ableton Live

NMH har 5 remote kits som du kan låne. Reserveres her.
PS: Pedalene i remote kit`et kommuniserer ikke via MIDI, men via KEY. Trykk derfor på KEY knappen i Ableton når du skal sette opp pedalene.

Forsinkelse (latency)?

  1. Live-/Optionsmeny – Preferences…
  2. Audio
  3. Reduser Buffer Size
  4. Knitring og forstyrrelser på lyden? Øk Buffer Size

 

På timen:

  • Bruk looper (slik som forklart i videoen ovenfor) og gjør live looping.
  • Bruk datamaskinas innebygde mikrofon, hodetelefoner (for å unngå feedback), evt. midikeyboard som remote controller og stemmen din.
  • Lag minst tre lag.
  • Samarbeid gjerne to og to (dere må bruke laptop, ikke stasjonær pc). Be i så fall om ledning som gjør det mulig å koble to hodetelefoner til samme maskin

I en konsertsituasjon vil datamaskinas innebygde mikrofon (sannsynligvis) gi feedbackproblemer. Bruk eksternt lydkort og mikrofon.

 

Oppgave 6: Live looping
Se oppgavemappa i venstre marg i faget på Its learning.

Sjekk av besvarelse på oppgave 5: Tonekontroll

 

Før neste time:

  • Sjekk alle undervisningsressursene i undervisningsplanen (video om live looping, wikipedia artikkel om live looping og video om live looping i Ableton)
  • Oppgave 6

28. april (9)

 

Effekter i Ableton Live
Du finner mange forskjellige effekter, eller Devices som det kalles i Ableton. Om du er usikker på hvor du finner dem, sjekk videoen om Romklang i Ableton.

Vi sjekker ut følgende effekter på timen

 

Oppgave 7: Prosessering
Se oppgavemappa i venstre marg i faget på Its learning.

 

5. mai (10)

Framføring av oppgave 7

Presentasjonsvideo

Å levere videoopptak i forbindelse med prøvespill og søknader er blitt mer og mer vanlig. Hva er viktig å tenke på når man skal lage en slik video? Søk på nettet, for eksempel på video audition musician og finn informasjon om temaet.

Noen tips om bruk av videokamera

Eksterne mikrofoner og videokamera

Bruk lysarkene ovenfor og oppgaveteksten som huskeliste ved opptak.

Reserver veiledningstid for videoopptak (Se nedenfor)

Oppgave 8: Videoproduksjon
Se oppgavemappa i venstre marg i faget på Its learning.

Evaluering av undervisningen.
Se spørreundersøkelse i venstre marg i faget på Its learning.

Oppsummering av besvarelser (Oppgave 2 Lydredigering og Oppgave 5: Tonekontroll)

  

Veiledning Videoproduksjon(11)

Kontakt hakon.kvidal@nmh.no før tirsdag 16. mai og reserver et av følgende tidsrom for veiledning av videoproduksjon. Her gjelder «førstemann til mølla».

18. mai
0900-1200 U1010 (backline)
0930 -1230 U1018
1100-1400 U1021
1200-1500 U1010 (backline)
1230 -1530 U1018

19. mai
0900-1200 U1009 (dempet, backline)
0930-1230 U1010 (backline)
1200-1500 U1009 (dempet, backline)
1230-1530 U1010 (backline)