Lærer: Håkon Kvidal hakon.kvidal@nmh.no messenger/facebook, tlf 920 54 443
Arbeidsmengde: 5 studiepoeng som tilsvarer ca 140 timers arbeid. Emnet undervises 40 undervisningstimer (30 klokketimer). Forventet egenarbeid blir dermed 100 timer.
Arbeidskrav ifølge emnebeskrivelsen: Studenten skal gjennomføre og få godkjent minst 80 % av de arbeidsoppgavene som blir gitt. Besvarelsene må leveres innen leveringsfristen for å bli godkjent. Det vil bli gitt 10 arbeidsoppgaver.
Beskjeder, info, spørsmål og svar m.m. i Facebookgruppa https://www.facebook.com/groups/mpdig20nmh/
Undervisningsplan
Prosjektuke i desember.
Uke 50 12.-16. Desember kl 10-15.
15. september
Nettbrett i musikkundervisningen
Samspill med nettbrett: Johnny B Goode
Komposisjon til bilde
Oppgave 1: Apps for musikkundervisning
Leveringsfrist: Onsdag 21. september
Før neste time:
- Oppgave 1: Apps for musikkundervisning
- Meld deg inn i FB-gruppa https://www.facebook.com/groups/mpdig20nmh/
22. september
Minner om at besvarelsene må leveres innen leveringsfristen for å bli godkjent.
Leveringsfristen er vanligvis dagen før neste time.
Hva skulle dere gjøre for denne timen? Hint: Se undervisningsplanen.
Nettbrett i musikkundervisningen
- Akkompagnement med iReal Pro. Anders Brenlis notater.
- Komposisjon
- Lyd- og videoopptak og deling via skylagring
Oppgave 2: Deling av videoopptak
Gjør videoopptak med din telefon, datamaskin eller ditt nettbrett. Del opptaket med læreren ved å laste opp til Dropbox eller annen skylagring. Lim inn kobling/lenke til i opptaket i besvarelsen din på Oppgave 2 på Its learning.
Leveringsfrist: 28. september
Før neste time
- Oppgave 2
- Ta med smarttelefon, nettbrett eller datamaskin med mulighet for videoopptak (lyd og bilde).
- Forsikre deg om at din «dings» er tilkoblet det trådløse nettverket «eduroam», slik som forklart her http://nmh.no/studenter/praktisk/it/tradlosnett
- Meld deg inn i FB-gruppa https://www.facebook.com/groups/mpdig20nmh/
29. september
This Will Revolutionize Education https://www.youtube.com/watch?v=GEmuEWjHr5c
Gruppeoppgave: 5 kriterier for å vurdere undervisningsvideo
Oppgave 3: Lag en undervisningsvideo
Leveringsfrist Onsdag 12. oktober
13. oktober
Vi oppsummerer erfaringer med å lage undervisningsvideo.
Instrumental og vokal undervisning via Internet.
Neste uke skal vi jobbe med smarttelefon- /nettbrettorkester. Ta med din dings og sørg for at du har nettilgang (eduroam) slik at du kan leste ned app`s.
Oppgave 4: Onlineundervisning
Leveringsfrist: Før 20. oktober.
20. oktober
Erfaringer med online/nettundervisning
Laptop/smarttelefonorkester
Oppgave 5: Komposisjon for telefon/nettbrett/laptoporkester.
Vi deler i grupper. Fire personer i hver gruppe. Lag og/eller øv inn et musikkstykke hvor dere spiller på telefon. Durata: 1-2 minutter. Framføres på neste time.
- Etterlikne lyden av tradisjonelle/kjente instrumenter eller lydforming?
- Komposisjon som ramme for utfoldelse eller definert arrangement?
17.november
Framføring av oppgave 5
Plan for musikkproduksjon
- Timeplan
- Selvstendig arbeid i grupper og veiledning
- Utstyr i studio (hvem kan hva?)
- Hva skal man spille inn?
- Hvordan spill inn (prod.metode)?
- Gruppeinndeling
Teknologi i musikkundervisning
Noen tanker omkring bruk av teknologi i musikkundervisningen.
Oppgave 6: Teknologi i undervisningen i lys av SAMR-modellen
Leveringsfrist: Før 24. november (dvs. før 24. nov kl 00.00)
Litteratur/kilder
SAMR-modellen
Kvidal (2014) Digitale verktøy i estetiske fag
Klassekampen: Digital kompetanse (Sjøberg) (22.09.2015) Side 1og Side 2
24. november
En grunnleggende innføring i konsertlyd
1. desember
Mer om konsertlyd
Vi jobber i Auditoriet. Om Digitale miksere, multimikrofonoppsett, monitoring m.m.
Musikkproduksjon
Uke 50. 12., 13., 14., 15. og 16. desember kl 10-15.
Gruppe A: Margitte, Robert, Asle, Kristine og Thomas
Gruppe B: Kenneth, Håvard, Victor, David og August
Gruppe C: Åshild, Marit, Gina, Claudia, Elvin og Henrik
Ableton Live, ProTools og Logic?
Oppgave 7, 8 og 9: Musikkproduksjon
Leveres på Its learning. Leveringsfrist: fredagen i prosjektuka.
12. januar
Vi lytter til de ferdige produksjonene
Om undervisning i musikkproduksjon
Oppgave 10: Undervisning i musikkproduksjon
Lag en kortfattet undervisningsplan for undervisning i musikkproduksjon.
Vær deg bevisst balansen mellom verktøyskunnskap (teknologi) og kunst/musikk.
For deg som vil vite mer: Kvidal (2008) Undervisning i musikkteknologi
Evaluering av undervisningen i emnet.
Se spørreundersøkelse på Its learning, i faget MpDig20, nederst til venstre.