4 tanker om “Oppgave: Kommenter nettressurser om Live Electronics

  1. Sara

    Sykt kul performance! Er enig i at «stems» kan utvide mulighetene til en tradisjonell DJ på en effektiv måte, da grunnmaterialet blir lettere tilgjengelig for live- og remiksbruk. Virker som om Kaoss pad-en kanskje kan føles mer «intuitiv» å spille på pga XY-overflaten, men jeg lurer på hva den største fordelen med å bruke en slik er – i forhold til en vanlig midikontroller (bortsett fra større auditiv rekkevidde)? Bunner det ut i at den passer «bedre» i et DJ-sett enn for instrumentalister i band pga signalgangen? Likevel.. har jo sett at blant annet Radiohead bruker Kaoss pad live.

    Svar
  2. Johannes

    https://youtu.be/hHe0nckLiYU?t=23s

    Radio/studio-liveopptreden fra den britiske artisten/produsenten Jon Hopkins. Ikke spesielt grensesprengende hva selve teknologien angår, og forholdet playback/live kan helt sikkert diskuteres, men relevant å trekke inn som eksempel på en utøver som balanserer mellom å være instrumentalist, DJ og studioprodusent i live-konteksten.

    Live-settet sentreres åpenbart rundt Ableton Live, der både enkeltelementer (loops, samples, fraser) og lengre partier fra den opprinnelige produksjonen trigges og manipuleres med en MIDI-kontroller. Dette kan påstås å representere forlengelsen av rollen som en «utøvende» studioprodusent, ettersom produksjonene til en viss grad dekonstrueres og deretter settes sammen igjen på en annen måte enn en tradisjonell DJ kanskje ville gjort. Samtidig er ikke dette den eneste reelle lydkilden – såkalte «Kaoss Pads»(1) utgjør også en stor del av fremførelsen, både ved å prosessere audio fra Ableton (som hardware) og ha funksjonen som en stand-alone sampler. Hopkins bruker tre av dem samtidig, og veksler mellom prosesserende effektbruk, perkussiv sample-trigging og generering av lydeffekter. Det er her det instrumentelle aspektet kan trekkes inn, i og med at interaksjonen med disse enhetene i stor grad kan karakteriseres som mer «aktiv»: De kan spilles på som et perkussivt element, og ved hjelp av den store XY-baserte flaten er den auditiv rekkevidde (og den taktile responsen) større enn hos mange MIDI-kontrollere og samplere med kun knapper og knotter. Enden av signalgangen er en mer tradisjonell DJ-mikser der prosjektet – fordelt ut som multi-tracks – samles i flere spor som igjen kan manipuleres og prosesseres med mikserens innebygde filtre og effekter, slik en vanlig DJ ville ofte gjort.

    Med dette siste aspektet i seg selv kan det gjerne trekkes en parallell til det mange mener er «fremtidens» måte å utvide mulighetene til en tradisjonell DJ på en effektiv måte, nemlig formatet «Stems» (2) (3) der artister og produsenter i tillegg til å utgi en hovedmaster av musikken kan tilgjengeliggjøre den separert i fire mastrede stems. Dette kan kjøpes og lastes ned av DJ-er i én komprimert fil som kan importeres til ønsket DJ-software eller -hardware, slik at forholdene for live-remixing og «mash-ups» i mye større grad er tilrettelagt.

    (1) https://en.wikipedia.org/wiki/Korg_Kaoss_Pad
    (2) http://www.stems-music.com/stems-is-for-djs/
    (3) http://www.stems-music.com/stems-is-for-producers/

    Svar
    1. Max

      Sjukt fett med Kaoss Padden. Ikke bare låter det kult, men performance-messig blir det også en mye mer visuell opplevelse.

      Svar
    2. Marius Olsson

      wow, blei sykt gira på stems! Vet dere om det er mulig å dra inn stems i Ableton? Så ikke den ikke under kompatibelt software.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *