Lærere: Håkon Kvidal (HK) hakon.kvidal@nmh.no og
Bernt Isak Wærstad (BIW) berntisak@gmail.com
Arbeidsmengde: 10 studiepoeng som tilsvarer 270 – 300 timers arbeid. Emnet undervises 50 undervisningstimer (10 * 5 timer). Forventet egenarbeid blir dermed 230-260 timer.
Arbeidskrav ifølge emnebeskrivelsen: Studenten skal gjennomføre og få godkjent minst 80 % av de arbeidsoppgavene som blir gitt. Besvarelsene må leveres innen leveringsfristen for å bli godkjent.
Undervisningsplan
Emnet har tre hovedelementer:
- Sjangerkunnskap og historie. (S&H)
- Digital signal prosessering (DSP)
- Live Electronics Ensemble (LEE)
31. august (HK)
Sjangerkunnskap & Historie: Live Electronics – muligheter og begrensninger
Live Electronics – Muligheter og begrensninger – Forelesningsnotater
Oppgave 1: Nettressurser om Live Electronic Music
Leveringsfrist: 6. september
Oppgave 2: Kommenter nettressurser om Live Electronic Music
Leveringsfrist: 13. september
Oppgave 3: Hva er lyd?
Leveringsfrist: 13. september
14. september (HK)
Kort repetisjon: Hva er lyd?
Gå til www.kahoot.it
Sjangerkunnskap & Historie:
Forløperne til Live Electronics: «the godfathers of live electronics»
Oppgave 4: Forløperne til Live Electronics
Leveringsfrist: 20. september
Digital Signal Prosessering (DSP):
Hvordan oppfatter vi lyd? Om psykoakustikk.
Litteratur: Bregman, Albert S. (1999): Auditory Scene Analysis. The MIT Press. The Auditory Scene s. 1 – 45. I litteraturmappa i venstre marg på Its learning.
Oppgave 5: Streaming melodies
Leveringsfrist 21. september
LEE: Streaming Ensemble
https://www.ableton.com/en/help/article/link-setup-live/
Hvordan kan vi bruke denne mulighet for å lage en komposisjon for laptoporkester?
Oppgave 6: Ta med minst en ide for samspill i nettverk med felles synkronisering/puls/klokke.
Ta med på neste samling 28. september
28. september (HK)
Sjangerkunnskap & Historie: Jazz & Live Electronic Music.
Litteratur: Thom Holmes: Electronic and Experimantal Music, Kap. 13.
Se Its learning. Mustek51 – Litteraturmappa
Digital Signal Prosessering (DSP):
Sampling. Digitalisering av lyd.
Oppgave 7: Digitalisering av lyd. Se nederst i følgende innlegg.
LEE: Samspill i nettverk
Vi utforsker studentenes ideer.
19. oktober (HK)
Sjangerkunnskap & Historie: Live Electronics in Rock & Space Age Pop
Litteratur: Holmes, Thom (2012) Electronic and Experimental Music. Technology, Music, and Culture. Kap. 14: Rock, Space age pop and Turntablism.
Digital Signal Prosessering (DSP)
Granulering
Oppgave: Granulering
Leveringsfrist: 15. november
Live Electronics Ensemble (LEE)
- Konsert 30. november?
- Johannes` ide
- Feedbackloop
16. november (HK)
Sjangerkunnskap & Historie: Norske dinosaurer
Digital Signal Prosessering (DSP)
Convolution
Litteratur: Zölzer: Convolution. Se litteraturmappa i faget på Its learning.
Her er Impuls Responsene (IR) vi lagde på timen.
Oppgave: Convolution
Leveringsfrist: 28. november.
Live Electronics Ensemble (LEE)
Plan for konsert 30 november. Program, teknisk, stageplott, publikum
30. november (HK)
Kl 13-1530 Prøver på Musteklab
Kl 1530 – 19 Prøver i Auditoriet (rom 01024)
Kl 19-22 Konsert og nedrigg i Auditoriet (rom 01024)
7. februar (BIW)
Field recording, lydopptak og introduksjon til prosjektstudio. Zoom H4 og opptakskoffert.
Ide til NMH i Bjørvika som ramme/mål for prosjektet om Field Recording:
Verk/installasjon: «Loop/sirkel» av og med Live Electronics Ensemble. Musikerne er plassert i en sirkel/loop. Sampler og prosesserer lyd som oppstår på stedet (lyd fra hverandre og omgivelser) og tidligere field recordings. En levende lydskulptur som publikum kan vandre i/blant/mellom. Kan lokaliseres i et rom, ute, en gang, en vandrehall eller hvor som helst.
1. mars (BIW)
Mer om bruk av prosjektstudio og etterarbeid av lydopptak.
22. mars (BIW)
Samspilløvelser og improvisasjon/LEE.
?? 26. mars NMH i Bjørvika ?? (BIW og HK)
Det er enda usikkert om prosjektet blir realisert i forbindelse med NMH i Bjørvika. Hvis vi ikke blir med i Bjørvika fremfører vi prosjektet et annet sted.
5. april (HK)
Midtveis evaluering av eksamensprosjekt (Mustek54)
Alle presenterer sitt prosjekt. Alle gir tilbakemelding til hverandre.