Velkommen til MusTek 2018 – en konferanse som om praktisk bruk av teknologi i musikkundervisning. Gled deg til å lære bruk av verktøy, dele opplevelser med andre deltakere og å bli utfordret og veiledet på hva som er ditt neste skritt som lærer – uansett hva du kan fra før.
Kl 11:30-12:00 Oppstart spor 2
Rom: Ljansbruket
Arisholmen – en tenkt lydinstallasjon
Digitale verktøy i musikkundervisningen
Kl 12:00-13:00 Sesjon 2A Lyd
Rom: Son/Fram/Maud
Lydopptak
Med lydopptak kan vi lage fortellinger (lydbøker og podcasts), med lydkulisser (lydeffekter og kontentum) og bakgrunnsmusikk. Slik prosjekter rommer muligheter for tverrfaglige samarbeid der historiefortelling møter musikk.
www.SoundTrap.com
I nettleseren (gjerne Chrome) på Windows og OS X eller som app på Android og iOS.
SoundTrap Tutorial: Help – Instruksjonsfilmer – Audio
Lydredigering
Med redigering kan vi sette sammen biter fra ulike tagninger (opptak) av samme musikkstykke. Med denne metoden kan vi formidle den kunstneriske ideen slik vi mener den bør formidles og utforske en produksjonsmetode som benyttes innen klassisk musikk som og mye annen musikkproduksjon.
Klassisk musikkproduksjon (lysark)
Snarveier i SoundTrap: Help – Shortcuts
Dele
- Last ned som lydfil (MP3) fra SoundTrap: Lagre og last ned
- SoundCloud – skytjeneste for å dele lyd. Lydklipp kan deles privat.
- Læringsplattform (Virtual Learning Environment – VLE), en digital utvidelse av klasserommet (forbeholdt klassen), f.eks. Its learning, Fronter og Canvas. Del f.eks. i en diskusjon eller et forum.
- Her her jeg delt et SoundTrap-prosjekt https://www.soundtrap.com/playlink/c526ce58-e09b-4e2e-8c31-8666e45fbc08/
Kl 14:30-15:30 Virtuelle instrumenter
Rom: Son
- Innspilling av musikk i MIDI-format (midikeybord og tastatur)
- Redigering (klipp og lim, kopiere, transponere, ominstrumentere)
- Rytmisk korreksjon (kvantisering)
Sound Trap Tutorial: Piano roll
- Effekter (romklang og ekko)
- Loops (ferdiglagde biter, er det noe gøy da??)
Kl 15:30 – 16:00 Prosjektoppstart
Rom: Son
Hva ønsker du å lage og/eller lære mer om?
Vi definerer prosjekter og lager grupper.
Alle deltakere går sammen i mindre prosjektgrupper. Sporleder hjelper til med inndelingen, men her er det også rom for å finne noen som du tror det kan være spennende å samarbeide med. Dette blir deres til til å bearbeide, videreutvikle og tilpasse det dere har lært på sporet til deres egen undervisning. Her er noen eksempler på hva dere kan gjøre i prosjektgruppa:
- Produsere musikk for å øve dere sammen på bruk av verktøyene
- Utveksle erfaringer og tanker om musikkskaping med digitale verktøy i undervisning
- Lage et undervisningsopplegg sammen, som dere kan bruke hver for dere
- Lage undervisningsopplegg som dere kan dele
- Planlegge et felles prosjekt
Prosjektgruppene kan være en anledning til å samarbeide med andre fra samme skoleslag som deg, men det kan også være veldig nyttig å få nytte av kompetansen fra andre felt. Man kan velge gå sammen med noen fra samme kommune/region, men i vår tid betyr ikke alltid geografien noe. For noen kan prosjektgruppa være et kort, nyttig samarbeid der og da. For andre kan det være starten på et spennende samarbeid som kan vare lenge etter konferansen. Alt er opp til hva dere ønsker og poenget er at du er villig til å utvikle deg sammen med andre. Prosjektgrupper er deltakernes egen utviklingstid!
Kl 16:30-17:30 Prosjektgrupper
Rom: Fram/Maud og fellesarealer
Fredag
Kl 11:45-12:45 Prosjektgrupper
Rom: Hvervenbukta og fellesarealer
Kl 12:45-13:00 Spor 2 Oppsummering
Rom: Hvervenbukta
Hei! Jeg var på dette kurset, og lærte masse. Men da jeg skulle bruke soundtrap med elevene mine, erfarte jeg at man må være over 13 år for å lage seg gratis bruker. Jeg var heldig og fikk skolen til å kjøpe lisens til elevene mine, men det kan være greit å vite for andre lærere som jobber på barneskolen.