En vanlig utfordring når man behandler lyd med datamaskin er at lyden blir forsinket. Denne forsinkelsen kalles latency. Alle systemer har en viss forsinkelse, men hvis forsinkelsen blir liten nok legger vi ikke merke til den og kan leve med den. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan Ableton og lydkortet kommuniserer og hvordan du best mulig kan sette opp dette i forhold til dine behov.
Les videreDigitale metoder for kulturskolelæreren
Mastering
Mastering er et viktig ledd i moderne musikkproduksjon og er etterhvert blitt omgitt av mye mystikk og snodige forestillinger. Noen mener å ha hørt om en fantastisk masteringteknikker som benytter spesialbygde signalprosessorer basert på eldgamle radiorør som ble reddet fra en forlist russisk ubåt… eller noe sånt. Og vi kjenner alle til hjemmestudioteknikeren med en datamaskin, et lydredigeringsprogram og et par plugins. Er det mulig å utføre slik magi med noe så trivielt som en datamaskin? Hva er egentlig mastering og hvordan gjør man det? I denne artikkelen skal vi se på hva mastering er og hva som kreves av utstyr, programvare, ferdigheter og kunnskaper.
Les videreTonekontroll / EQ
Hva gjør tonekontrollen? Vel, en vanlig volumkontroll demper eller forsterker hele signalet uten å påvirke klangkarakteren. Med andre ord, alle frekvenser heves eller dempes like mye. En tonekontroll forsterker eller demper deler av frekvensområdet. En diskantkontroll vil f.eks. forsterke eller dempe de høye frekvensenes volum, mens de øvrige frekvensene forblir uforandret.
Les videreOppsett av lydkort i Cubase
En vanlig utfordring ved lydopptak med datamaskin er at lyden blir forsinket. Denne forsinkelsen kalles latency. Alle systemer har en viss forsinkelse, men hvis forsinkelsen blir liten nok legger vi ikke merke til den og kan leve med den. I denne leksjonen ser vi på hvordan kommunikasjonen mellom DAW (Digital Audio Workstation, f.eks. Cubase, Logic, Ableton) og lydkortet skjer og hvordan du best mulig kan sette opp dette i forhold til dine behov. Spesielt ser vi på hvordan man kan forholde seg til problematikken rundt forsinkelse og hvordan man setter opp lyttingen ved opptak.
Les videreElektrisk gitar
Når vi gjør opptak av elektrisk gitar er det vanligvis lyden av forsterkeren vi gjør opptak av.
Les videreMikrofonteknikk
Her er noen kvalitetssikrede læringsressurser om mikrofonteknikk.
Akustisk gitar (stålstreng)
Elektrisk gitar
Recorderman Drum Mic Technique
Stereo mikrofonteknikk
XY
ORTF
AB
Dynamic vs condenser microphones – what is the difference?
Recorderman Drum Mic Technique
Akustisk gitar (stålstreng)
Plassering av mikrofonen har stor betydning ved opptak av akustisk gitar. Små justeringer kan ha store klanglige konsekvenser, I denne videoserien får du mange gode eksempler på hvordan små forskjeller i plassering gir store klanglige forskjeller, som igjen gir ulike uttrykk og inntrykk (opplevelser), og hvordan ulike typer mikrofoner gjengir lyden på forskjellige vis.
Musikkproduksjon i kulturskolen
Workshop, Kristiansund 26. april 2019
https://www.slideshare.net/hkvidal/musikkproduksjon-i-kulturskolen