I oppgave 3 & 4 skal du på selvstendig grunnlag planlegge og gjennomføre en komplett musikkproduksjon. I denne sammenhengen er du først og fremst musikkprodusent, ikke musiker. Du har ansvaret for planleggingen, gjennomføringen og det ferdige produktet. Du bestemmer hvordan produktet skal klinge.
Samarbeid
Du må gjerne samarbeide med andre i prosjektets andre fase; opptak. Avtal for eksempel med en eller flere hyggelig medstudenter at dere spiller på hverandres produksjoner. Dann gjerne små grupper hvor dere produserer hverandre. Det gjør at selve opptaket blir mye enklere å administrere og dere lærer mye av jobbe sammen.
Hvis du velger å samarbeide med andre skal dere likevel levere hver deres besvarelse på de to arbeidsoppgavene og du skal gjøre all planlegging og alt etterarbeid selv.
Logg
Lag en logg som viser hvordan du har arbeidet med produksjonen. Formålet med logg’en er at du lærer mer ved å reflektere omkring produksjonsprosessen og ved å dokumentere ditt arbeid.
Av loggen skal det framgå hvilke valg du tok underveis i prosessen og hvorfor du valgte som du gjorde, f.eks.:
- Hvilket uttrykk skal det ferdige produktet ha?
- Hvordan skal du realisere dette uttrykket?
- Hvem jobbet du med?
- Hvordan organiserte dere selve innspillingen (rom, utstyr, plassering i rom av musikere og utstyr), hvilke utfordringer støtte dere på og hvordan ble disse løst?
- Synes du den ferdige produktet er i overensstemmelse med din ambisjon?
Noter i logg’en underveis i ditt arbeid med prosjektet. Ta gjerne bilder, f.eks. av plassering av mikrofoner og musikere i rom og legg inn i loggen.
Den ferdige loggen skal være offentlig tilgjengelig på nett. Legg inn Soundcloudsporet med din ferdige produksjon i loggen.
Du velger selv hvordan du lager loggen. Lag for eksempel en side på www.padlet.com. Legg til tekst og bilder. Slik legger du inn spor fra SoundCloud på din padlet: På Soundcloud: klikk på Share under sporet, kopier sporets lenke. På Padlet: Dobbetklikk for å legge til objekt, klikk på lenkesymbolet og lim inn lenken til Soundcloud sporet. Se eksempel på logg her http://padlet.com/haakokv/loggmusprod
Lever lenken/URLen til loggen din som svar på oppgave 4 på Its learning.
Analyse
Det er en stor fordel å ha en formening om hvordan det ferdige produktet skal klinge (det er lettere å nå målet hvis man vet hvor man skal). For å danne deg en formening om dette kan det være til stor hjelp å analysere innspillinger av samme ensemble som det du skal spille inn. Ikke nødvendigvis samme komposisjon.
- Finn minst to innspillinger som klinger forskjellig. (Du finner mange innspillinger på biblioteket). Gjør en analyse av produksjonenes lyd og beskriv forskjellene, f.eks.:
- Hvordan er ensemblets klang (skarp, rund, hard, myk..)
- Hvordan er balansen mellom direktelyden fra ensemblet og etterklangen i rommet?
- Hvordan høres rommenes akustikk ut? Er det store eller små rom? Lang eller kort etterklang? Hvordan er etterklangens karakter? Skarp eller rund etterklang? Er det mer diskant enn bass i etterklangen, eller omvendt?
- Andre momenter som gjør at innspillingen klinger ulikt?
Lever lenken/URLen til loggen din som svar på oppgave 3 på Its learning.
Produksjonsplan
Lag en plan for produksjonen.
- Velg hva slags musikk du vil gjør opptak av.
- Hvilket uttrykk skal det ferdige produktet ha?
- Hvordan skal du realisere dette uttrykket?
- Hvem skal du evt. samarbeide med?
- Finn en veiledningstid for opptak som passer i undervisningsplanen, og kontakt lærer for å reservere tiden.
Lever din produksjonsplan som svar på oppgave 3 på Its learning.
Veiledning
Som du ser i undervisningsplanen på Its learning har jeg satt opp en del tider som dere kan reservere slik at jeg kan veileder dere under innspillingen. For å få veiledning må dere jobbe flere sammen, minst to. Her gjelder førstemann-til-mølla. Den som reserverer først får tiden. Hvis du reserverer veiuledningstid trenger du ikke reservere rom og opptaksutstyr.
Rom
Hvis du ikke reserverer en av veiledningstidene må du selv reservere rom for opptak. Rom reserveres i resepsjonen ved hovedinngangen. Beregn god tid. Det tar ofte mye tid å sette opp å klargjøre utstyret. Beregn også at du skal gjøre flere tagninger og at du må ha tid for å rydde og pakke utstyr. Prøv å finne et rom som har en akustikk som du tror passer musikken. Gode rom for opptak er Lindemannsalen, Levinsalen og kammermusikkrommene i underetasjen i 2. hus (rom U1018, U1020 og U1021) og alle andre rom av en vis størrelse. Hvis du ønsker lite etterklang er U1009 og U1010 gode alternativer. Der er det også slagverk og forsterkerustyr om du trenger det. Det et er også fullt mulig å få gode opptak i mindre rom, men et lite øvingsrom er neppe ideelt. Husk at du kan justere etterklang i etterarbeidet.
Opptaksutstyr
Reserver opptakskoffert og høyt mikrofonstativ her: http://nmh.no/ansatte/fou/lyd_og_lys/lane_lydutstyr/lane-annet-utstyr/
Sjekk at din datamaskin er topptrimmet og at det er nok ledig lagringsplass. Ta med strømledningen til datamaskinen. Batteridrift er ingen god ide.
Det kan være lurt å teste opptaksutstyret sammen med din datamaskin i god tid før selve opptaket slik at du har tid nok til å løse de problemene som evt, oppstår. Gå gjennom følgende bruksanvisning for opptakskofferten og prøv utstyret sammen med din datamaskin http://nmh.no/resources/filesnmh/eksternt/fagmiljoer/musikkteknologi/The-recording-kit.pdf
Opptak
- Sørg for at alle involverte vet når og hvor de skal møte til opptak.
- Kopier opp et ekstra sett noter (om dere bruker det) slik at du kan gjøre notater i løpet av opptaksseansen
- Skriv ut tilstrekkelig antall tagningslister. Bruk gjerne skjemaet du finner på Its learning , i faget ”DIG10” i venstre kolonne.
- Du bør på forhånd ha en ide om hvor i rommet musiker/ensemble skal plasseres.
- Klargjør opptaksutstyr og plasser mikrofoner i forhold til din ide om hvordan produktet skal klinge.
- Lag et nytt prosjekt i lydredigeringsprogrammet, sjekk innspillingsnivå.
- Gjør et prøveopptak. Lytt med hodetelefoner og sjekk at det klinger slik du mener det skal klinge. Hvis du ikke er fornøyd justerer du musikernes og mikrofonenes plassering. Juster innspillingsnivået på nytt og gjør et nytt prøveopptak.
- Ta en pause etter lydprøven og før innspillingen slik at alle får ”renset” hodet og kan flytte oppmerksomheten fra opptaksteknikken og til musikken (som jo faktisk er det essensielle!).
- Hold oppmerksomheten på musikken under opptak. Sørg for at det som spilles inn er interessant. Lydkvaliteten og andre teknikaliteter ble du ferdig med før pausen, hold fokus på musikken!
- Lag en tagningsliste og vær nøye med å notere hvordan hver tagning gikk (bra/dårlig/annet).
- Si i starten av hver tagning hvilken tagning dette er. Det gjør etterarbeidet mye enklere. Dette klipper du vekk i redigeringen.
- Ikke ta flere tagninger enn du behøver. Slitne og trøtte musikere spiller sjelden bedre og bedre.
- Forsikre deg om at du har gode, rene, interessante tagninger av hele stykket før du avslutter. Ta gjerne en sikkerhetskopi av opptakene, for eksempel til en skylagringstjeneste (Dropbox) før du pakker sammen utstyret.
Etterarbeid
Bruk tagningslista du lagde ved opptak. Om dere bruker noter: Ta en kopi av notene og lag en klippeliste (noter i notene), tilsvarende den klippelista du brukte når du jobbet med oppgave 2.
Legg inn alle tagningene i lydredigeringsprogrammet og gjør redigeringen i henhold til klippelista. Ved vanskelige klipp/overganger:
- Er det lik energi, framdrift og likt uttrykk i musikken før og etter klippet?
- Kan det være at du løser det enklest ved å flytte klippe litt tidligere eller senere (klippe før eller etter)?
Klikkelyder fjernes enklest med crossfades, slik som forklart i videoen om lydredigering i Ableton.
Juster lydbildet med tonekontrollene og legg evt. på mer romklang.
Sammenlikn gjerne hvordan det klinger med en av referanseproduksjonene som du analyserte under planleggingen av prosjektet.
Lag en nedmiks (”File – Export Audio…” eller liknende) i følgende format:
- Filformat: Wave (.wav)
- Sample Rate: 44 100 Hz
- Bit Depth: 24-bit
- Om mulig: Normalize: ON
SoundCloud
Publiser din produksjon på www.soundcloud.com . Hvis du bruker Ableton Live kan du publisere din nedmiks direkte til SoundCloud fra Export vinduet i Ableton. Om det ikke fungerer å laste opp rett fra Ableton; lage en nedmiks, slik forklart ovenfor, og last opp nedmiksen til SoundCloud.
Hvis musikken du skal laste opp til SoundCloud er belagt med opphavsrett, og du ikke har avklart rettighetene, lar du opptaket være ”privat” og deler den ”hemmelige” lenken/adressen/URL’en, slik som forklart her http://help.soundcloud.com/customer/portal/articles/243682-how-do-the-sharing-levels-public-and-private-work-
Be om hjelp
Om noe i denne teksten virker uklart eller du støter på problemer underveis, spør noen om hjelp, f.eks. en medstudent eller læreren. Alt kan løses bare man prøver!