Du kan like det eller ikke, men faktum er at dynamikken i innspilt eller medieformidlet musikk vanligvis er svært kontrollert. Når et lydsignal er dynamisk er det variasjon i lydnivå. For å kontrollere eller endre dynamikken bruker vi en kompressor. Kompressoren er en slags automatisk volumkontroll som jevner ut dynamikken. Kanskje er ikke kompressoren like hørbar som andre effekter, men innen moderne musikkproduksjon er den utvilsomt svært viktig og er muligens den effekten som hyppigst brukes og som i størst grad preger et moderne lydbilde.
Hvordan låter egentlig et skiløp?
Har du sett skiVM på TV? Har du lagt merke til at det høres ut som om det er hundretusener av tilskuere, også når skiløperen er lengst ute i skogen og det er noen få publikummere i bakgrunnen? Noe av lyden du hører er lagt til. Det du hører er ikke det som faktisk skjer. Det kalles «sweetening» og handler om å formidle, og å legge til rette for opplevelse. Her er en video om «sweetning».
Vil du vite mer? Sjekk ut NRKbetas artikkel Lyden av en mann som flyr forbi.
Oppgave: Field recording
Denne oppgaven er ment som en videreføring av det vi jobbet med på forelesning 7.2. Dere som var på timen kan enten bruke det materialet dere gjorde opptak av da eller ta en ny runde.
Oppgave: Digitale musikkinstrumenter og samspill
Design og implementer ditt eget digitale musikkinstrument med Ableton Live og valgfritt interface/MIDI-kontroller. Du kan velge selv om du vil benytte live-input, syntese, eksisterende lydmateriale eller en kombinasjon.
Musikkproduksjon – Checklist
En huskeliste når studenter i emnet MpDig20 ved Norges musikkhøgskole skal gjennomføre sitt studioprosjekt.
Oppgave: Convolution
Oppgave: Digitale musikkinstrumenter
Oppgave: Granulering
Gruppeoppgave: 5 kriterier for å vurdere undervisningsvideo
Undervisningsvideoer er informasjonsformidling. Bruk av video i undervisningen kan frigjøre verdifull tid, slik at den tiden du (læreren) tilbringer sammen med eleven kan brukes til viktigere ting enn informasjonsformidling. For eksempel å musisere sammen, la eleven møte musikken, inspirere, oppmuntre, anerkjenne, se eleven, møte eleven og bli kjent med eleven.
Kamera som grensesnitt i Ableton Live

Foto: www.techgadgets.in
Utgangspunktet for denne oppgaven er et ønske om å kontrollere instrumentet ved gester og bevegelser. Vi kan da få en relasjon mellom musikerens bevegelse og instrumentets lyddannelse.